Ved den ukendte revolutionærs grav. 1968
Bo Schiøler: CANDYFLOSS BLANDT RØVERE. Digte, 75 sider.
"Candyflos blandt røveres" miljø er ungdomsoprørets møder, selskaber, gader. Byen myldrer med sære mennesker: Gale, idealister, ensomme og lallende manegeklovne. Oprørets karakteristiske fysiognomier præsenteres i ironiske og flertydige glimt:
..og jubelråbene slår mod den mest suggerende leder, som forklarer, at der ingen ledere eksisterer, og alle råbene svare nej naturligvis leder.
Bo Schiøler sidder dernede blandt tilhørerne og råber med, og dog er han udenfor og ser på med kolde øjne. Attituden er hele tiden distant og følsom. Billederne får lov at sætte sig fast på øjets nethinde, næsten som de kommer: Kalejdoskopiske, forvirrende og bringende vejløshed med sig - selv udtryk for fortvivlelse:
..og vi havde ikke noget at sige, så vi sagde det bare.
Godt, at en ung mand nu tolker ungdomsoprøret med artistisk sans, så alle kan se, hvor åbent og søgende og desperat det er. Stemningerne bølger igennem bogen, bestandig er den æstetiske Orheus på jagt efter dækkende udtryk for sin muntre og melankolske underverden. Bo Schiøler er ikke nogen afklaret poet, ja har vel overhovedet ikke fundet sig selv endnu. Men netop derfor er hans bog interessant. Den er et spor i sneen, et tegn i den hvide, moderne verden.
Ærligt nok har den håbefulde poet anbragt sine forskellige artikulationsforsøg i et ordnet forløb, der begynder betændt mystisk, følger de oplyste livsbilleders skæbne i storbyens "underground" for til sidst at springe ud i rækken af blomstrende paradokser. Linien er selvfølgelig passende uklar: Digte fra den sidste gruppe er sat ind imellem digte fra den føste - og vise versa. Det skal ikke være for let for læserne. Livet er ikke nogen telefonbog.
Et af de første digte i bogen hedder tvetydigt nok "Sejrherrerne" og handler karakteristisk nok om et "sensitivitetsforedrag" : En taler ( du eller / og jeg ) råber ind i mikrofonen, at han ikke kender nogen almen moral - og myten ( digtet eller jeget eller noget helt tredje? ) svare på vej til garderoben, at han desværre har fået moralske skrupler. Sådan modsiger tilværelsen ( frit valg: heldigvis / desværre ) sig selv.
Med stumperne af enhedslivsbilledet leger Bo Schiøler morsomt og fingernemt. I "En lygte til Holberg" dukker f. eks. H.C.Andersen op til stor forundring for læseren ( og poeten ):
..og pigen med svovlstikkerne kaster snebolde på bussen, stikker en kold hånd i min lomme og melder alt udsolgt.
Hele tiden: Alt udsolgt, der er ikke noget tilovers af det personlige. Kun metaforgrimasserne er tilbage, Benny Andersen manererne og alt det der:
..i gården har de veletablerede hængt det banale til tørre til hån mod de uprøvede tabende, som er på retræte med de uløste banaliteter på en båre imellem sig.
Denne tekst bærer titlen: "Kun det hele, plus lidt mere, minus resten = 0", og Bo Schiøler har sat den som undertitlen på hele bogen. Det er både sørgmodigt selvironisk og lidt blasert og kraftesløst. Hvorfor denne ambulancetjeneste for en metaforik og livsholdning fra 60'ernes begyndelse?
Dette synes Bo Schiøler også at have spurgt sig selv om, for i bogens sidste del prøver han et andet lyrisk transportmiddel, nemlig kontrasten. Det er ikke så ueffent, da oplevelsen af disharmonien i verden er Bo Schiølers alfa og Omega. "Vi gik hånd i hånd med handsker" samler den blide galgenhumor i en sum:
..og jeg tror virkelig, at han mente det morsomt, da han kastede handsken ved vore fødder og sagde at vi altid kunne finde ham på vor side, hvis han kunne finde os på den anden.
Bo Schiøler leder efter et ståsted i et ingenmandsland mellem surrealismen og systemdigtningen, hvor der efterhånden er ved at blive trængsel og alarm. Peter Poulsen, Henning Mortensen, Kirsten Thorup og Mogens Faber er allerede ankommet i god tur og orden. Der står de nu allesammen og jokker hinanden over tæerne og ser tragikomiske ud. Alligevel synes de ikke at være nær nok hinanden, hvis man kan slutte noget af det, som Bo Schiøler lader sit lyriske jeg fortælle en dame ( nok omverdenen, andre mennesker eller slet og ret "Quinden" ):
..og du spør' om du forstyrrer, ork nej, dame, du kan komme meget nærmere før jeg opdager, at du er her.
Må jeg på de få læseres vegne anbefale poeterne at træde kraftigere til. Hvad med lidt fysik og jernbeslag på skoene? Det ville nok få naturen til at gå over optugtelsen og sprænge det lille sensitivitetsmøde i poesiens ingenmandsland i stumper og stykker. Må jeg have lov at sælge lidt digterisk oprørsånd, mine damer og herrer? Leve revolutionen!
Steffen Hejlskov Larsen
______________________________________________________________________
|